keskiviikko 23. maaliskuuta 2016

Turistit eksyy ep. 2

Tiistai 22.3 / Keskiviikko 23.3.
Moikka taas! Meillä oli eilen ja tänään kaksi vapaapäivää, joten päätimme käydä piipahtamassa Ranskan puolella! Reissusta oltiin jo kauemmin puhuttu mutta vihdoin pääsimme sen toteuttamaan!
Herättyämme ja syötyämme aamupalan pakkasimme kartan ja suunnistimme turisteina juna-asemalle. Pienimuotoisen säädön ja löytöretkeilyn jälkeen löysimme asemalle, sekä oikealle laiturille lippujemme kanssa.
Määränpää oli alunperin Biarritz, jonne meidän pitäisi mennä ensin kaupungin nimeltä Hendaya kautta. Mutta saavuttuamme Hendayaan päätimme jäädä sinne, onhan sekin Ranskassa!
Hendayaan saavuttuamme meillä ei ollut mitään ideaa missä on mitäkin emmekä todennäköisesti päässeet näkemään pienen kaupungin suurimpia menomestoja, mutta käymisen arvoinen seikkailu silti oli. Saavuttuamme metrosta rautatieasemalle, suunnistimme yksisuuntaista ylöspäin. Hetken päästä käveltyämme hiljaisen kaupungin katuja näimme McDonald'sin kyltin. Mitä muuta voi nälkäinen turisti toivoa!? Vähintään yhtä herkullista ja mehevää bigmacia kun Suomessakin mutustaessamme suunnittelimme minne seuraavaksi. (Huomatkaa sarkasmi edellisessä lauseessa).
Ruokailun jälkeen kävelimme vähintään loputtomalta, ellei pidemmältäkin, tuntuvan ylämäen, klassisesti vielä väärästä risteyksestä kääntyen. Päädyimme kuitenkin lähtöpaikkaamme, josta päätimme lähteä rantaa kohti. Varsinaisesti ei ollut uimarantaa, ainakaan sielä missä kävimme, mutta pitkä rantaviiva piti sisällään upean lenkki-, ja kävelytien. Sitä käveltyämme ja maisemista nautittuamme suunnistimme pikkuhiljaa valuen takaisin junaasemaa, josta lähdimme takaisin Donostiaa kohden.
Reissu kesti noin 4-5 tuntia Ranskassa, sekä 45 minuuttia per suunta junassa. Junaliputkaan eivät maksaneet kuin 2 euroa ja 35 senttiä yhdeltä aikuiselta/matka. Ei siis kallista huvia ollenkaan!
Kotiin päästyämme ja päikkärit nukuttuamme kävimme vielä työpaikallamme syömässä henksu-ruoat. Sitten suunnistimme kaupan kautta kotiin ja yöpuulle.
Tänään, keskiviikkona oli todella tylsä ja saamaton päivä, uskokaa pois. Käytännössä vain söimme ja katsoimme elokuvia, sekä jutustelimme (ja taputtelimme toistemme olkapäitä) naapurimme Maxin kanssa. Myös hostellin omistaja Susanna kävi aamupäivästä, joten pääsimme hiomaan small- talk taitojamme. Kuten useat tietää, ihmiset täälläpäin on todella vieraanvaraisia ja ystävällisiä. Töissäkin saa päivät nykyään aloittaa kättelemällä toista aamuvuorossa olevaa henkilöä.
Nyt suuntaamme taas yöpuulle, huomenna on jälleen työpäivä! On Timon vuoro herätä aamuvuoroon, kun minä taas menen iltaan, eli kello 16-24. Sopii minulle, olenhan suhteellisen yöeläin!
Kuvia reissulla otimme kuten aina ja lisäilemme niitä jonkun ajan päästä, kunhan jossain tietokoneelle pääsemme :)